Estland, 29 april – 5 maj 2006

Tills jag skriver ihop en text om denna resa citerar jag några gamla blogginlägg från en numera nedlagd blogg.

“Nu är det inte många dagar kvar till min Estlandsresa, där jag bland annat skall göra biodlar-besök hos 6 olika biodlare. Tre efter Estlands norra kuststräcka mot Finska viken och tre efter Estlands västra kuststräcka mot Östersjön.

På lördag kväll lämnar m/s Regina Baltica kajen vid Frihamnsterminalen med mig och de andra 50-talet biodlare på studieresa, medan jag kommer hem först på söndag kväll även om m/s Regina Baltica ankommer Stockholm på fredag förmiddag, då jag kommer åka direkt till Rättvik och Rättviks marknad och sälja.

Inte många dagar kvar …, 6 april 2006

“Om några få timmar sitter jag på tåget som tar mig ner till Stockholm och med det börjar jag min veckolånga resa till Rättvik och Rättviks vårmarknad, via Stockholm, Tallinn, Lääne-Virumaa, Öst-Virumaa, (kanske förbi Narva,) Pärnu, Tallinn, Stockholm, Djuphällen (i tåget), Borlänge (tågbyte).

Snart börjar min veckolånga resa till Rättvik, Lördag 29 april 2006

“Nu ar jag i Tallinn, efter en sjoresa med m/s Regina Baltica fran Stockholm.

SMS Post, Söndag 30 Apr 2006 09:46

Snart är det dags att gå och lägga sig och sova här på Saka Cliff Hotel & Spa som ligger vid Finska vikens kust strax utanför Kothla-Järve. Tidigare i kväll åt vi en god tre rätters middag på hotellets resturang, kan nämna att efterätten bestod av jordgubbsylt (inte lika söt som den vi har i Sverige men betydligt godare) och chokladgrädde.

Under dagen har vi besökt två biodlare i det estniska landskapet Lääne – Virumaa, varav den andra var en ekologisk biodlare. Besöken hos båda biodlarna var intressanta på olika sätt. Bland annat fick vi lära oss att när det gällde honungspriserna att det var två olika priser mellan den man sålde hemma respektive i butik.

I morgon är det frukost klockan 7 (estnisk tid) för sedan ett besök hos en biodlare i landskapet Ida – Virumaa, samma landskap som hotellet ligger i. Sedan kommer vi resa genom Estland till vårt nästa hotell som ligger i Pärnu, på Estlands västkust.

Under bussresorna under dagen har man fått flera intryck när man har tittat ut på det estniska landsskapet. I Tallinn var det mycket nybyggelse medan här ute på estniska landsbygden har vi inte sett så mycket nybyggt men detso fler övergivna lantbruk från sovjet-tiden.

Jag återkommer med fler intyck och händelser längre fram från resan, kanske redan i morgon kväll från hotellet i Pärnu.

Första dagen i Estland, Söndag 30 april 2006

“Nu ar vi pa vag ifran Iisaku, dar vi har gjort ett besok, till Pärnu.

SMS Post, Måndag 1 maj 2006, 09:47

I Tallinn är det grått väder just nu, i alla fall utanför vårt hotellrum på åttonde våningen på Reval Hotel Olÿmpia. Detta hotell bygdes för de olympiska spelen 1980, om jag minns rätt var det då sommar-Os i Moskva då, kan passa på att nämna det är renoverad sedan dess.

Under dagen, sedan vi lämnade hotellet i Pärnu i morse har vi hunnit med ett besök hos en biodlare utanför Haapsalu, men innan detta besök gjorde vi en rundtur med buss genom staden, bland annat passerade vi den vackra järnvägstationen (numera ett järnvägsmuseum) som användes bland annat av Tsar-familjen. Vi hann även med en rundtur i Paldiski, som dock var inte lika vacker som Haapsalu.

I går var vi på två biodlarar-besök utanför Vändra samt besökte och åt en god lunch på författaren Carl Robert Jacobsons gårdmuseum. I morgon blir det en guidad rundtur med buss och till fots i Tallinn därefter tid över till egna strövtåg innan det är dags att kliva ombort på m/s Regina Baltica för hemfärd.

Nu skall jag göra mig ordning inför kvällens middag.